Obserwatorzy

piątek, 21 września 2012

Przez jesień z dynią pod pachą, zupa-krem z dyni



Hej Dziewczyny!   

Jesień, szczególnie taka ciepła i słoneczna kojarzy mi się z kolorem żółtym, pomarańczowym i rudym, a  te kolory z kolei kojarzą mi się z parkiem szeleszczącym opadłymi liśćmi, z babim latem i oczywiście z dynią.






Dzisiaj ta pękata ślicznota będzie głównym punktem mojego postu.

Postanowiłam jej poświęcić trochę uwagi, bo rzeczywiście na nią zasługuje, teraz jest jej czas a więc jedzmy ją; będziemy piękniejsze.




Wartość kaloryczna dyni jest dość niska - 100g świeżej masy to od 15 do 30 kcal. 

 Szczególnie cenna jest dynia o pomarańczowym miąższu, gdyż zawiera dużo karotenu (prowitaminy A) - im bardziej intensywny jest kolor miąższu, tym więcej witamin. 
Dynia to bogactwo witamin A, B1, B2, C, PP oraz składników mineralnych takich jak: fosfor, żelazo, wapń, potas i magnez. Jest niskokaloryczna i beztłuszczowa.

Dynię jemy, ale też używamy w pielęgnacji, już dawno stwierdzono, że dynia ma właściwości upiększające



Oto przepis na płukankę z dyni
po której włosy będą zdrowsze i bardziej lśniące

Kawałek dyni w skórce kroimy na drobne części, zalewamy zimną wodą i odstawiamy w chłodne miejsce na kilka godzin.

Następnie gotujemy to przez 50min na wolnym ogniu.Tak przygotowaną płukanką płuczemy włosy po myciu. Przygotujmy sobie tego więcej za jednym razem, płukankę możemy przechowywać w lodówce.




Pamiętajmy o pestkach, czyli nasionach dyni!

Są więc smaczne, zdrowe, pożyteczne i potrzebne każdemu, to bogactwo nienasyconych kwasów tłuszczowych, łatwo strawne białko oraz  witamina E i mikroelementy; selen, magnez, cynk, miedź i mangan.






A teraz mój pomysł na zupę - krem z dyni,
 bardzo prosty a smakowy efekt jest na prawdę ciekawy.

Obraną dynię kroję na kawałki i gotuję w niedużej ilości wody wraz z kostką rosołku drobiowego.

Po 15 minutach zupę miksuję blenderem, dodając do tego serek topiony. 
Zupę  podaną w filiżance, posypałam grubo zmielonym pieprzem i dodałam świeżą bazylię.
Koniec, kropka.





W mojej Bardzo Kobiecej Galerii dzisiaj sam mistrz, Claude Monet, 
francuski impresjonista i jego obrazy, a jakże, w kolorach jesieni.









Pozdrawiam weekendowo
Margaretka

39 komentarzy:

  1. Odpowiedzi
    1. ja ją uwielbiam, potrafię zjeść pół gara tej zupki :)

      Usuń
  2. dynię uwielbiam, mam całą zamrażarkę w dyni:)

    ja robię zupę z marchewka i fasolką młodą - jest przepyszna!

    ps. zgłos sie z adresem do mnie w sprawie upominku:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie pamiętam kiedy ostatni raz jadłam coś związanego z dynią ;) Nie pamiętam nawet czy mi to smakowało ;P

    OdpowiedzUsuń
  4. Płukanka z dyni? Pierwsze słyszę! Ale zupka, pierwsza klasa. Ja do tego dołożyłabym jeszcze placuszki z dyni :)

    OdpowiedzUsuń
  5. niestety muszę się przyznać ze nigdy nie jadłam dyni;(

    OdpowiedzUsuń
  6. Płukanki z dyni nigdy nie robiłam, ale zupę owszem. Doprawiam ją tymiankiem.

    OdpowiedzUsuń
  7. jeszcze nigdy nie jadłam dyniowej zupy, ani niczego z dyni oprócz pestek ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Pysznie i słonecznie od dyni:) Nie robiłam nigdy takiej płukanki, ale zupkę lubię:)

    OdpowiedzUsuń
  9. Nigdy nie jadłam zupy z dyni, a chętnie bym spróbowała.

    OdpowiedzUsuń
  10. Miseczkę z talerzykiem specjalnie dobrałaś do zupy z dyni?! Wygląda to fantastycznie! :) Bardzo ładnie to wszystko wygląda! Jutro kupię sobie dynię i zrobię zupę! Pozdrawiam :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dzięki, to moja ulubiona, duża filiżanka na wszelkie zupy-kremy :)

      Usuń
  11. Narobiłaś mi smaka, uwielbiam dynię. Pestki zawsze służą mi jako przekąska :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Myślałam, że będzie tylko zupka, ale Ty i dla włosów coś przygotowałaś. Fajnie.

    OdpowiedzUsuń
  13. muszę beż bicia przyznać że jakoś dynia nie miała ze mną nic doczynienia:D nawet nie wiedziałam ze ma aż tyle zastosowań, jestem pod dużym wrażeniem i z racji tego że jestem osobą ciekawą nowości kupię:))))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. myślę, że jak raz spróbujesz to będziesz już każdej jesieni mieć ją na oku :)

      Usuń
  14. W życiu nie jadłam dyni! Pestki tak, ale tę całą resztę?... Chyba przywlokę jedną z bazarku i spróbuję tej zupy.

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie jadłam nigdy ale z chęcią spróbowałabym :)

    OdpowiedzUsuń
  16. jadłam pestki jak byłam mała, prosto z dyni :) pyszne są

    OdpowiedzUsuń
  17. nie wiedzialam, ze dynia ma w sobie tyle dobrego:)

    OdpowiedzUsuń
  18. Ale mi narobiłaś ochoty na cokolwiek z dyni! Tylko że jeszcze nic nigdy z niej sama nie robiłam, zawsze mama albo babcia.. Przepis brzmi łatwo, ciekawe czy mi się uda..

    OdpowiedzUsuń
  19. Ja uwielbiam dyniowe zupki :) Lubię też dynię na słodko :)

    OdpowiedzUsuń
  20. serek topiony do zupy ? i plukanka do wlosow z dyni ? a do tego ogrom witamin ?
    To bardzo cenne zrodlo informacji !! jutro pedze do warzywniaka po dynie i Wszystkim innym polecam zrobic to samo !!
    cudowne zakonczenie obrazami Monet'a

    OdpowiedzUsuń
  21. w takim razie muszę dodać dynię do listy zakupów;)

    OdpowiedzUsuń
  22. Jako że ostatnio mam 'fazę' na wszelkiego rodzaju zupy, na pewno wypróbuję Twój przepis :D

    OdpowiedzUsuń
  23. Ja z dyni gotuję zupę mleczno-dyniową z kluskami ;) mniam mniam ;)
    Twoja też wyglada zachęcająco ;)

    OdpowiedzUsuń
  24. nigdy nie jadłam zupy z dynią ,chyba wybiorę się po potrzebne składniki,bo wygląda apetycznie:)

    OdpowiedzUsuń
  25. mmmmmm zupka dyniowa ! <3 pychota i do tego jaka jest piękna :P

    buziaki !

    OdpowiedzUsuń
  26. no dynia piękna, ale jakoś szczególnie nie przepadam za jej smakiem, wolę pestki z dyni :)

    OdpowiedzUsuń
  27. mmmm zupa dyniowa! ale mi smaka narobiłaś! już wiem co będzie jutro na obiad ;)

    OdpowiedzUsuń
  28. Nigdy nie jadłam zupy z dyni, ale wygląda tak smakowicie, że chyba niedługo zagości na moim stole! :)

    OdpowiedzUsuń
  29. Jesień, świetne pomysły, genialne obrazy :)

    OdpowiedzUsuń
  30. Fajny przepis , chyba muszę się skusić w końcu , bo nigdy nie jadłam, a wiele dobrego słyszałam.

    OdpowiedzUsuń
  31. Ale trafiłaś z tym postem! właśnie szukam przepisu na zupę dyniową :)

    OdpowiedzUsuń
  32. Ciekawy post! :) Ja do zupy z dyni dodaję gałkę muszkatołową a po wierzchu posypuje ją ziarnem sezamu (najlepiej wcześniej wyprażonym). Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń

Każdy Twój komentarz to dla mnie miły prezent, dziękuję i do zobaczenia znowu.